Coveret er kedeligt, men indholdet
spændende, varieret og amerikaniseret

CD-anmeldelse



”Transatlantic”

Musik af bl.a. I. Stravinsky, Craig Urquhart og Avner Dorman.

Berlin Academy of American Music

Garrett Keast, dirigent

Udgivet 30. oktober 2021 på Onyx


Der er både israelsk sang, amerikansk jazz og masser af dejlige fløjtepassager på "Transatlantic". Albummet samler musik fra komponister, som på den ene eller anden måde har forbindelse til USA. Måske, der er fælles træk på tværs af numrene? Det kan man selv vurdere. Under alle omstændigheder er der variation, passion og nytænkning med et generelt behageligt udfald på "Transatlantic", mener vi her på Klassisk bureau. 



 

Tre venner mødtes i november 2020.

De var alle tre stærkt optaget af et bestemt stykke musik, nemlig Craig Urquharts ”Lamentation”.

Faktisk så optaget, at de begyndte at snakke om, hvordan de kunne få udgivet en ny indspilning af værket.


De tre venner var den amerikanske dirigent Garrett Keast, den amerikanske komponist Craig Urquhart og den græske fløjtenist Stathis Karapanos, og den 30. oktober i år gik deres drøm i opfyldelse: En indspilning af ”Lamentation” kom i handlen, og det sammen med en stak andre interessante stykker musik, som akkompagnerer Urquharts nummer. Og temaet endte med at blive ”Transatlantic” – en samling musikalske udtryk fra komponister, som på den ene eller anden måde har relation til USA. Enten som indfødte eller som immigranter.

Musikerne er samlet under navnet Berlin Academy of American Music, mens sopranen Chen Reiss og naturligvis Stathis Karapanos på fløjte medvirker som solister.


Som sagt: Coveret er ikke just prangende. Dog trøstes man hurtigt ved første nummer på pladen: Stravinskys ”Dumbarton Oaks”. Stravinsky der var født i Rusland, men siden flyttede til USA, lod sig tydeligt inspirere af de amerikanske musiktendenser. En juleagtig indledning med en legende fløjte sørger for fin opblomstring med den lette orkestrering som akkompagnement. Videre føres vi gennem mere mørke passager i anden sats, inden en mere tydelig amerikansk stemning indtræder i tredje sats; inspiration fra jazz med walking bass og messingblæsernes harmonier og rolle i musikken er især markører herfor.


Hovedværket på CD’en viser sig interessant. Den lidt triste indledning i mol danner baggrund for, at fløjten kan træde frem i sin inderlighed og stråle igennem hele stykket. ”Lamentation” er skrevet for strygeorkester og fløjte, og det er dedikeret til en kær ven, som Craig Urquhart mistede i 2020.

Den israelsk-amerikanske komponist Avner Dorman har indspilningspremiere med sin sangcyklus ”Nofim”, der synges på hebraisk. En dansende tromme, smuk violin- og fløjtesolo slynger sig ind og ud mellem hinanden, og der er fart, variation og liv over sangene, der beskriver Avner Dormans barndom i Tel Aviv. Meget interessant indslag i samlingen.


Fløjten får endnu en fin rolle i japaneren Toru Takemitsus ”Toward the Sea II”, som dels er skrevet til Melvilles ”Moby Dick”, og som Greenpeace fik lov at bruge i sine kampagnefilm i 1981. Et drømmende, udforskende og undrende udtryk kan man nyde her, inden der kommer mere Stravinsky på menukortet.


Sluttelig får vi ”Appalachian Spring Suite” af Aaron Copland, hvilket er en mere blandet fornøjelse. Hvis man kender sangen ”Dansens herre” på dansk, vil man opdage, at melodien hertil stammer fra nærværende værk. For anmelderens vedkommende et knapt så elsket minde fra skoletidens fællessang. Nogle steder er værket lettere ufokuseret og intetsigende, og man glemmer til tider simpelthen at lytte.

Alt i alt er der dog tale om en rigtig fin udgivelse med et sjovt og interessant tema og et dejligt varieret indhold. Det er ekstra bonus at kunne læse om baggrunden for de forskellige værker og om komponisterne, og det giver materialet i udgivelsen fin mulighed for. Den særligt amerikanske lyd får fin præsentation på anderledes vis, og det meget velspillende orkester, der i øvrigt også består af musikere med forskellige nationaliteter, fortjener ros for sin lyd: balance, elegance og kerne. Sådan opleves det ved højttaleren.


There is an interesting story behind the boring cover of this CD.


There are both songs from Israel, American jazz and lovely pieces for flute on the recording "Transatlantic". The album presents a collection of composers who somehow are connected to the USA. Perhaps the different pieces have something in common? That is for you to judge. Anyhow, there is variation, passion and innovation with a good result in general. That is the opinion of Klassisk bureau. 


Three friends met in November 2020. They were all very amazed by Craig Urquharts ”Lamentation”, and they started considering how to record a new version of the piece. 

The three friends were the American conductor Garrett Keast, the American composer Craig Urquhart and Stathis Karapanos, a flutist from Greece. On October the 30. their dream came true: "Lamentation" came on the market together with a number of other interesting pieces of music. The composers are either born Americans or emigrants.  


The musicians are gathered under the name Berlin Academy of American Music, and Chen Reiss, soprano, and of course Stathis Karapanos playing the flute appear as soloists. 


As said before: The cover is not very fancy. Though, Stravinskys ”Dumbarton Oaks



Rachel Einarsson

Udgivet 9. december 2021