Vivaldi blander sig med digtoplæsning i ny forårskoncert

Tværæstetikken er på spil, når Danmarks Underholdningsorkester giver forårskoncert fra søndag den 15. maj.


A. Vivaldi står for musikken, og Sonja Richter lægger stemme til en håndfuld digte, som hun selv har været med til at udvælge.

Klassisk bureau har talt med Clarissa Ricard Borchorst, som er producent for forårskoncerterne.


 

Skuespilleren Sonja Richter er bl.a. stor fan af Shakespeare.

Foto: Signe Vilstrup

Der er ingen dirigent. Der er masser af Vivaldi, der er ingen blæsere, og der er momenter af fri leg i orkestret. Og så er der digtoplæsning med tekster af bl.a. Tove Ditlevsen, Shakespeare og Naja Marie Aidt.


Alt tyder på, at også forårskoncerterne med Danmarks Underholdningsorkester anno 2022 kommer til at spille ind i orkestrets vision om at nytænke den klassiske koncert; at arbejde på tværs af kunstformer og tiltrække et publikum, der ikke er så vant til den klassiske musik.

”Vi vil gerne åbne op for klassisk musik og tale til alle sanser, så publikum får en helhedsoplevelse med sig”, fortæller Clarissa Ricard Borchorst, som er producent for koncerterne.

Attråværdig og blændende skøn står 

en blomst uden navn,

dragende alle fortabt i sin dejlige favn,

vigende bort som en længsel, et døende savn.

Fra "Erindringens blomster", Tove Ditlevsen


Foråret er det bærende tema i koncerten, men det vil ikke komme til udtryk alene i Vivaldi. Med sig på scenen har orkestret skuespilleren Sonja Richter, som imellem de musikalske nedslag i Vivaldis univers vil lægge stemme til digte fra helt forskellige tidsaldre. ”Sonja Richter har en fin lyrisk tilgang til opgaven og er selv en alsidig kunstner. Og så har hun også været med til at udvælge digtene, så det samtidig er personligt for hende”, fortæller Clarissa Ricard Borchorst.


Sammen med foråret er Vivaldi i fokus, så der er en linje i koncerten, forklarer Clarissa Ricard Borchorst. Programmet byder bl.a. på uddrag af hans koncerter for strygeorkester, operaen ”Tito Manlio”, ”Gloria” og naturligvis ”De fire årstider”, og man vil derfor opleve flere og måske mere hengemte sider af samme komponist. Som sangsolist kan man i øvrigt opleve Berit Barfred-Christensen, der bl.a. er kendt fra Aarhus Sommeropera.



DR-Underholdnings-orkestret blev nedlagt
i 2014. Året efter blev det genetableret under navnet Danmarks Underholdnings-orkester, og nu er der fuld gang i forårs-

koncerterne.

Foto: PR

Og så kan man forvente mere fri leg med den klassiske musik.

”Der vil være passager mellem satserne, som giver plads til improvisation, ganske som på Vivaldis tid”, fortæller Clarissa Ricard Borchorst og afslører, at enkelte musikere vil stå frem som solister og nytolke dele af den ædle musik fra det barokke Italien. Men hvordan med den manglende dirigent?


”Vi spiller tit uden dirigent. Det kan musikerne godt lide, og så er der også en mere direkte kontakt til publikum”, forklarer Clarissa Ricard Borchorst med et glimt i stemmen. Synssansen får også noget at arbejde med, når lyssætningen tændes på scenen. 


Koncerten varer 90 minutter uden pause, og der spilles både på Sjælland, i Jylland og på Fyn.
”Det er vigtigt for os, at det ikke kun er en københavnerturné. Det er vigtigt at komme ud med musikken”, fortæller Clarissa Ricard Borchorst.

Turnéen begynder i Bellevue Teatret og går derefter videre til Gram Slot, Lundsgaard Gods, inden sidste koncert lyder i Slagelse Teater.

Sopranen Berit Barfred-Christensen synger arier af Vivaldi til forårskoncerten.

Foto: PR

 


Turnéplan


Søndag den 15. maj kl. 16.00

Bellevue Teatret


Fredag den 20. maj kl. 20.00

Gram Slot


Lørdag den 21. maj kl. 15.00 

Lundsgaard Gods


Søndag den 22. maj kl. 15.00

Slagelse Teater

 

 

Rachel Einarsson

Udgivet 11. maj 2022

 

Copyright © Alle rettigheder forbeholdes