Coveret er fyldt med smerte.
Satyren Marsyas vrider sig i vånde efter at have tabt en musikkonkurrence, og derfor må han nu acceptere at blive flået levende.
Heldigvis bliver ingen flået levende ved at lytte til ”Applause”.
Men man føler sig alligevel rørt og måske rykket og flået lidt i sjælen, når cellisten Maria Edlund trykker buen i bund og giver plads til barok og moderne dysterhed.
Maria Edlund har udgivet ”Applause” som sit debutalbum, og hun har modigt sammensat et meget interessant repertoire, der nok pakker den klassiske virtuositet væk, men til gengæld på en helt anden måde viser, hvordan en cello kan være ilter, disciplineret og stærkt udtryksfuld.
Med årstallene 1725, 1978 og 2014 er der et flot stort spring imellem værkerne. Vi begynder i 1725 med ”Cello sonata No. 1” af G. Benedetto Platti, som Maria Edlund spiller sammen med Erik Higgins på kontrabas. Her får vi fire dejlige satser, der følger barokkens dejlige blanding af stram struktur, vemodighed, inderlighed og gnistrende dansant livlighed. Selvom man ikke umiddelbart måtte kende sonaten på forhånd, er de stilistiske elementer let genkendelige, og det er herligt at få en mindre eksponeret komponist på scenen.
Særlig lækker er nok anden sats, hvor Maria Edlund har et skønt skrat i buen, der sparker liv i rummet. I tredje sats skal man ned i gear igen og nyder de smukke triller i celloens afslutninger.
I sidste sats er der spræl og sprød lyd i buen igen, så man bliver revet med, og generelt er der fin balance mellem de to instrumenter.
Man kan roligt sætte sig og nyde det hele.