Som cellist i Aarhus Symfoniorkester er Brian Friisholm vant til at spille i flok, men også som solist. Efter en del år undervejs er han nu klar med et soloalbum med Bachs tre første cellosuiter samt værker af nulevende komponister. Det nye er inspireret af det gamle, siger han.
Coveret på Brian Friisholms nye CD med titlen ”Old oak/new acorns” der udkom i marts, har umiddelbart intet med indholdet at gøre. En stor, gammel eg, som han har udsigt til fra sit hjem i Højbjerg, står model. Og dog ser Brian Friisholm netop, at hele idéen med hans udgivelse kan projiceres over i dette træ: Træet er ca. lige så gammelt som J. S. Bach, og dog kommer der fortsat nye skud. Ganske som på hans udgivelse, hvor den ældre musik blander sig med den helt nye. Og det i et stærkt materiale, kunne man tilføje.
Bachs cellosuiter betragtes af mange fortsat som det ubestrideligt ypperste indenfor soloværker for cello. Og den betragtning deler Brian Friisholm. Men det nye vækker også hans opmærksomhed. ”Efter at have optrådt med Bachs cellosuiter i mange år fik jeg lyst til at bestille stykker, som kunne opføres mellem suiterne”, skriver han i sit nyhedsbrev. ”Komponisterne Jesper Koch, Bo Gunge, Nikolaj Bentzon, Juliana Hodkinson, Hugi Gudmundsson og Thomas Agerfeldt Olesen skrev i 2014-15 hver et stykke, der er inspireret af en Bach-suite”, fortsætter han, og det er således disse navne, der blander sig med den gamle mesters.
Planen er at indspille de sidste tre suiter til næste udgivelse, og på nærværende CD er Jesper Koch, Bo Gunge og Nikolaj Bentzon med som de nye skud.
"CD-coveret er min udsigt i Højbjerg - et cirka 300 år gammelt egetræ. Næsten lige så gammel som Bach!" Sådan præsenterer Brian Friisholm forsiden af sin nye CD.
Foto: PR.
Brian Friisholm uropførte de nye cellostykker til tre koncerter i Ribe Domkirke i 2015-16, og det meste af den første plade er indspillet i foråret 2021. ”Jeg kastede mig ud i at producere selv, og det er faktisk ret interessant. Næste plade vil jeg søge penge til at få produceret, men jeg kunne godt finde på at gøre det selv igen, hvis det ikke lykkes at få nok midler”, fortæller han til Klassisk bureau.
Bo Gunge har i øvrigt været sparringspartner i projektet og bl.a. været ”kritisk røst” under indspilningen af netop hans stykke ”For cello”. Et samarbejde Brian Friisholm er taknemmelig for.
Hvis man skal tro bookletten til CD’en, er den nye musik af meget forskellig art, men altså stadig med afsæt i Bach. Nikolaj Bentzon, der egentlig bevæger sig indenfor jazz og selv er pianist, har sendt Brian Friisholm ud i et stykke, der rummer en del guitarteknik, som giver lidt udfordringer for en cello. Bo Gunge har valgt at læne sig tæt op ad Bachs repetitive struktur, og der bliver både pizzicato for begge hænder, ligesom buen skal spille tæt på stolen. Jesper Koch har ifølge Brian Friisholm en god fornemmelse for celloen, og det har mundet ud i et ret udtryksfuldt stykke, skriver Brian Friisholm.
"Old oak/new acorns" er udkommet i hard copy og ligger også på flere digitale streamingtjenester som f.eks. Spotify.
Brian Friisholm er desuden festivalleder og initiativtager til Artos Festival - en musikfestival, der finder sted i Aarhus i maj 2022. Her vil Artos Kvartetten, som Brian Friisholm er medlem af, fungere som basis-ensemble. Læs mere om det i kommende tid her på Klassisk bureau.