10 dogmer om den klassiske koncert

1. Musikerne skal til enhver tid kunne redegøre for, hvorfor de finder musikken, de spiller
a) tiltrækkende og b) samtidsaktuel og værd at opføre.

 

2. Musikerne skal præsentere musikken mundtligt til publikum, og musikerne står personligt til regnskab for disse mundtlige præsentationer.

 


3. Benævnelse af leksikale fakta om komponister eller musikværker er kun tilladt, hvis de forbindes direkte til musikkens udtryk.

 

4. Musikerne skal til ethvert sted i ethvert musikværk kunne redegøre for, hvilken stemning de med musikken ønsker at skabe i rummet eller i publikum.

 

5. Ingen traditionelle cv’er i koncertprogrammet. cv’er bør generelt undgås i koncertprogrammet, men såfremt de medtages, skal de skrives i første person ental, og følgende ord og sætningsdele er bandlyst: “fremadstormende”, “grænsesprængende”, “en af de mest”, “en af sin generations mest”, “studeret hos”, “masterclass”, “priser” og “legater”.

 

6. Enhver koncert skal indeholde mindst ét nyt værk (som nye værker anses værker, der er yngre end eller jævnaldrende med musikerne).

 

7. Enhver koncert skal som helhed udgøre et dramaturgisk gennemtænkt forløb.

 

8. De fysiske omgivelser bør om muligt understøtte musikkens udtryk. De må dog ikke genere eller tage fokus fra musikken; staffage skal for alt i verden undgås.

 

9. Brug af visuals/VJ’s er forbudt (medmindre de fra komponistens hånd er en del af værket).

 

10. Enhver koncert skal afrundes med organiseret, men afslappet mulighed for samtale mellem publikum og musikere.


      

      Andreas Borregaard


 

 

Copyright © Alle rettigheder forbeholdes