De brummende basfagotter har en kæmpe fest, melodien er helt væk, og man er tit på randen af et hjerteligt grineflip. ”Oh yes my maker” udstråler Thomas Blachmans personlighed så meget, at man bare må overgive sig til et forløsende grin nu og da – indimellem de mange fragmenter af flakkende blæsersekvenser og spage strygerpassager, der er vævet ind i hinanden i et lettere komisk mønstermiks af harmoniindtryk.
Det er først og fremmest interessant, at en jazzmusiker i dén grad ruller sig ud i den klassiske musiks orkestersammensætning. Thomas Blachman der bl.a. er kendt som jazztrommeslager har udtænkt en udgivelse af en slags symfonisk musik, som bokser med de taktfaste rammer. Med sig selv ved laptoppen har han skabt ny musik uden brug af ”rigtige” instrumenter. Dog foregiver han, at der er et orkester – endda med et virkelig voluminøst navn.
”Future Freedom Chamber Orchestra of Copenhagen er et syntetisk ensemble - et, for Thomas Blachman, nødvendigt æstetisk greb for at slippe de musikalske konstruktioner fri i egen autonomi”, hedder det i pressemeddelelsen.
At han kalder det ”et nødvendigt æstetisk begreb” sætter læseren i en situation, hvor man ikke aner, om man bliver taget alvorligt eller grinet ad. Om man bliver ført bag et slør af ironi, eller der vitterligt er noget alvorligt på spil. Det hele virker helt utrolig typisk Thomas Blachman. Så meget, at man næsten ikke kan undgå at synes om albummet alene på grund af det nærmest ekstreme set up, selvom det hele også kan tendere ”Kejserens nye klæder”.