Siden sin etablering for 13 år siden har BaroqueAros leveret barokkoncerter med internationale solister især i Aarhus-området. Det har krævet mange timers ekstra arbejde for de professionelle musikere, og nu er tiden til en pause. Håbet om genetablering lever dog videre.
Når BaroqueAros giver koncert søndag den 6. marts i Aarhus, bliver det den sidste. For nu.
BaroqueAros er historien om et passioneret orkester med engagerede musikere, der udover den musikalske indsats ofte har måttet agere pedeller, chauffører, fundraisere og PR-medarbejdere for at forsyne publikum med solid original baroklyd. Orkestrets medlemmer har enkeltvist selv købt deres særlige instrumenter, som er bygget efter barokkens særlige principper, og ikke sjældent har de accepteret en ret beskeden løn for deres optrædener, fordi det er dyrt at opsætte de unikke koncerter.
Kærligheden til den særlige musikstil har været stærkest for både orkestret og solisterne, men nu er det alligevel tid til en pause.
”Det er temmelig vemodigt,” siger orkestrets leder Christine Hagge Larsen. ”Vi har spillet rigtig mange fine koncerter gennem årene. Men det tager også utrolig lang tid at planlægge koncerterne, finde solister og ikke mindst fondsmidler, så nu er tiden inde til at få et pusterum.”
Til daglig er Christine Hagge Larsen bratschist i Aarhus Symfoniorkester. Sammen med en kollega oprettede hun i sin tid BaroqueAros, der grundlæggende er tænkt som et barokorkester med lokale kræfter i Aarhus. Målet med at være lokalt forankret har været svært at gennemføre, fortæller Christine Hagge Larsen, og derfor har orkestret somme tider lånt musikere fra København. I det hele taget har det taget mange kræfter at drive orkestret, hvis medlemmer også har andet arbejde, nogle er flyttet, andre har fået børn osv. Dertil kommer corona-perioden, som også har haft en hæmmende virkning på orkestret.
Christine Hagge Larsen er medstifter af BaroqueAros, og hun håber på et gensyn efter en pause (andet foto: PR).
Ensemblet er imidlertid ikke nedlagt. ”Vi har besluttet os for at kalde det en kunstig koma! På den måde håber vi, at pausen kan give fornyet kunstnerisk energi og inspiration, ” siger Christine Hagge Larsen. Den administrative del af orkestret, f.eks. bankforbindelser og CVR-nummer, bliver stående, ligesom orkestret beholder sit cembalo. Det skal være let at komme i gang igen.
”Vi er stadig tætte på hinanden og kan finde sammen igen”, forklarer Christine Hagge Larsen om muligheden for at spille i BaroqueAros igen. Selv har hun været igennem et forløb med en brækket hånd det seneste år, men til orkestrets afskedskoncert søndag den 6. marts vil hun spille med i begrænset omfang. Det betyder noget for hende at være med i den foreløbigt sidste koncert, som har den israelske barokguitarist Alon Sariel som solist.
Traditionen tro har BaroqueAros nemlig fundet en helt særlig international baroksolist, som er specialist på sit område. Udover barokguitar mestrer Alon Sariel også mandolin og lut, og koncerten bliver en hybridkoncert med en blanding af jødisk folkemusik og klassisk barok af bl.a. Telemann.
Klassisk bureau anmeldte i oktober 2021 BaroqueAros’ koncert i Randers, hvor den amerikanske trompetist og kontratenor Justin Blend var solist. Find den gerne i vores arkiv.