Brug dit liv, tænk nyt, vær til 

Ny ballet af Josefine Opsahl

Fredag den 22. marts bliver der røre på Gamle Scene på det Kongelige Teater.
Her sætter cellist og komponist Josefine Opsahl sig til rette med sin cello og sit elektroniske udstyr, mens hun omgivet af dansere fra Den kongelige Ballet uropfører sin nye eksistentialiske ballet "Passengers of Passing Moments". Værket bliver ligeledes en del af premieren på Det Kongelige Teaters nye format Koreorama — en platform for præsentation af koreografernes virke og talent.



Man kan ikke beskylde Josefine Opsahl for at ligge på den lade side. Det er, som er hun konstant i gang med nye værker og på udkig efter nye aspekter og virkeområder for sit instrument.

Sidste år realiserede hun f.eks. operaen "HJEM", der foregik i det gamle, nærmest legendariske Vridsløselille Fængsel med det ikoniske indgangsparti. En moderne og nyskabende opera med fokus på ensomhed og fællesskab. I et fængsel. 


Nu har hun udtænkt en ballet med titlen "Passengers of Passing Moments". Og denne gang smelter omgivelserne måske lidt lettere sammen med de medvirkende.

Josefine Opsahl har gravet i den filosofiske mappe med stærke eksistentialiske elementer i sin nye ballet. Hvorvidt træffer vi mennesker egentlig frie valg i vore liv? Lever vi i nuet, og kan vi påvirke vores skæbne? 
Foto: Sharon Radisch

Den Kongelige Ballet er dog ikke en ny samarbejdspartner for den unge cellist.

Josefine Opsahl har tidligere gennemført flere projekter med balletmester Nikolaj Hübbe, og hun har med tiden etableret sig som in-house komponist og musikalsk inspiration for korpset. Blandt andet komponerede hun værket "Drei Bewegungen des Elektrischen Körpers" for Den Kongelige Ballet, Københavns Drengekor og Den Kongelige Livgarde i forbindelse med dronningens Margrethes statsbesøg i Argentina og Berlin i 2021.


Samarbejdet mellem Josefine Opsahl og Den Kongelige Ballet over de seneste år har derfor dannet et solidt fundament for tilblivelsen af "Passengers of Passing Moments". Værket bliver ligeledes premieren på Det Kongelige Teaters nye forestillingsformat ‘Koreorama’, der erstatter ‘Dans 2 Go’ på Gamle Scene. Formatet har til formål at dyrke de koreografiske talenter, der er på Det Kongelige Teater, og således kommer tre koreografers udtryk på scenen ved arrangementet. Til denne første 'Koreorama' kan man derfor sammen med "Passengers of Passing Moments" også opleve værket "Trois Nocturnes" af koreograf Tobias Praetorius. Som lyd har han valgt musik af C. Debussy og M. Ravel. Den tredje koreograf præsenteret er Matteo Di Loreto, der har skabt værket "Don't be scared" med musik af Pascal Schumacher.


Koreografien og musikken til "Passengers of Passing Moments" er skabt i tæt dialog mellem Josefine Opsahl og koreografen Tara Schaufuss, der altså er den tredje koreograf på programmet og som også er solist ved Den Kongelige Ballet.


Men hvad handler "Passengers of Passing Moments" om?
Værket er præsenteret som en dybdegående rejse ind i menneskets forhold til tiden, valget og samfundet. Formålet med værket er at skabe et nyt udtryk for både balletten og musikken i et nutidigt univers.


Til at udføre værket er Josefine Opsahl selv på scenen med sin cello, ligesom hun ofte er, når hun præsenterer noget nyt. Hun investerer sig selv både i forberedelserne og i selve udførelsen, og denne gang vil man også kunne lægge øre til hendes særlige elektroniske bearbejdelse af stemmer for cello. Man vil opleve, hvordan hun hun med sin akustiske cello skaber et helt orkester i kombination med sit elektroniske musikalske håndværk. Vi loves lyden af træ, metal og hestehår, ligesom elektroniske beats og grids også er en del af hendes virkemidler. Rundt om sig på scenen har hun holdet af dansere fra Den Kongelige Ballet.


Som en anden roman har balletten en hovedperson, der er fanget mellem drøm og virkelighed. Stykket viser forskellige overvejelser om og refleksioner over det levede liv, som hovedpersonen repræsenterer. Hvordan kunne det være gået, hvordan kunne hun have levet, hvis ikke det og det var sket? Og hvad, hvis hun nu havde valgt noget andet i dén eller hin situation? Stykket har fået til opgave at ruske op i publikum og stille spørgsmål ved, hvordan de menneskelige vilkår for et frit levet liv egentlig er. Hvor frie er vore valg i virkeligheden? Kan vi forme vores skæbne? Eller er vi blot passengers of passing moments?
Store overvejelser som vi mennesker i eftertænksomme øjeblikke helt naturligt gør os. Somme tider med smerte, andre tider i lettelse og glæde over hypotetiske scenarier.


I "Passengers of Passing Moments" kulminerer tankerne i en forlist kærlighedshistorie. Bevægelse, lys og lyd bliver de centrale virkemidler. Men i virkeligheden har Josefine Opsahl endnu en gang investeret en del af sig selv. Også i handlingen. For hun har skrevet sine egne refleksioner over sit liv som kvinde i en kompliceret verden ind i værket.
Ydermere skubber forestillingen til samtidens normer, ligesom den appellerer til forskellighed og tager afstand til determinismen med dens klaustrofobiske begrænsning. 


Koreorama nr. 01 starter kl. 20.00 ved premieren.
Forestillingen kører den 22. marts - 30. april.



Udgivet den 22. marts 2024

Rachel Einarsson