Måske bliver det en drøm af en orgelkoncert 

Koncertomtale


Den 24. november bliver lyset i Sankt Markus Kirke på Frederiksberg slukket.


Det sker, for at publikum bedre kan se og høre aftenens visuelle orgelkoncert, der har drømme som tema. Og værket er inspireret af ægte nattedrømme, som de medvirkende selv har oplevet. Komponisten Lil Lacy har skrevet det nye værk, så det passer helt præcist til orglet og organisten David Bendix Nielsen.

Orgeltonerne ledsages af et lysdesign skabt af det visuelle kunstnerkollektiv Vertigo fra København, der tidligere har arbejdet sammen med bl.a. DR Symfoniorkestret. 

Sidste år gik hendes første orgelværk "Lysbrud" i udbrud ved en koncert i KoncertKirken i København med organist Jens E. Christensen ved noderne. Nu er Lil Lacy igen på banen med et moderne og tværæstetisk orgelværk, som opføres af David Bendix Nielsen, der til daglig er organist ved Sankt Markus Kirke.


Værket indgår i koncertrækken "Orgeldrømme", som David Bendix Nielsen har lanceret i forbindelse med, at han dette efterår afrunder talentprogrammet Den Unge Kunstneriske Elite - et legat uddelt af Statens Kunstfond.


David Bendix Nielsen er født på Fyn, men opvokset i Ungarn.
Sin uddannelse har han bl.a. taget ved Hochschule für Musik und Theater Hamburg.
Foto: PR


"Orgeldrømme er en koncertrække, jeg startede allerede i 2021, og den kommende koncert den 24. november er den fjerde i serien. Ideen med drømme var at give mig selv et bredere format at arbejde med - i en drøm kan der ske mange forskellige ting, så formatet er meget fleksibelt", fortæller David Bendix Nielsen, der i "Orgeldrømme" tidligere har haft besøg af bl.a. cellisten Josephine Opsahl, videodesigneren Tobias Hansen og lysdesignkollektiverne Lightscapes og Vertigo.


Nu er det lykkedes ham at inddrage Lil Lacys lyst til arbejde med kirkeorglet. Et instrument, der pr. definition bliver en del af den bygning, det er indsat i. Dette eksistentielle vilkår er også indtænkt i koncerten den 24. november. 

"Man flytter jo ikke bare sådan lige et stort kirkeorgel - det er ligesom et instrument for en bygning, og det lever og ånder med bygningen over tid og generationer", funderer Lil Lacy. 


Grundtonen til Lil Lacys fascination af orglet blev vakt i mødet med Jens E. Christensen, og hun erkender, at hendes værker nødvendigvis bliver skabt i samarbejde med den musiker, der skal spille værket. At hun ikke mestrer instrumentet alene, og at hun gennem samarbejde er ved at udvikle sit forhold til det fuldstændig immobile instrument. 

"Jeg føler på en måde, at man kan sige, at jeg er blevet ret fascineret af instrumentet. Om vi er gode venner eller ej, afhænger 100% af den musiker, som jeg samarbejder med. For sidder jeg selv ved orglet og skal spille et værk egalt, så tror jeg hurtigt, at vi kunne blive meget uvenner! Det er et yderst kompliceret væsen!", forklarer hun, så man forstår, at det enorme instrument med dets mange muligheder gør stort indtryk.
"Hvis jeg samarbejder med en organist, som har lyst til at gå i dialog og sammen at afsøge instrumentet, så er jeg nu begyndt at have en klart større forståelse for instrumentet. Og dette gør, at det kun bliver sjovere - og at jeg bliver ved med at få nye idéer!", lyder hendes erfaring.


Koncerten er derfor i høj grad skabt i et samarbejde. Og det bliver en anderledes oplevelse end at høre kirkeorglet om søndagen.

"Det er også et meget publikumsvenligt koncept, hvor både øret og øjet er underholdt, og en rigtig fin måde at introducere vores publikum til orgelmusik og kirkerum", mener David Bendix Nielsen, der er meget tilfreds med resultatet. "Lil har taget drømme-temaet til sig, og hendes værk er en fantastisk drømmerejse gennem vand, luft, naturen og kosmos".

Samtidig får organisten også selv mulighed for at eksperimentere med det traditionelle kirkerum og orglet, som har mange hundrede års historie og traditioner forbundet med sig, men som også kan tale til nutidens menneske, skriver David Bendix Nielsen til Klassisk bureau.


Dansk-amerikanske Lil Lacy har bl.a. studeret ved UC San Diego, USA, og konstant bevæger hun sig i tværæstetiske felter. I 2020 modtog hun Léonie Sonnings talentpris. 

Foto: Lars Just


Lil Lacy er altså ikke færdig med orglet.

Sammen med David Bendix Nielsen har hun nørdet både med klange og tekniske muligheder for orglet, men værket fortæller også en historie: om vejen ind i søvnen, om at blive opløst i luft og vand, og om drømmenes verden. Temaet drømme har hun også udviklet på i en dialog med de andre medvirkende kunstnere.

"F.eks. er de forskellige satser i det nykomponerede værk inspireret af en samtale mellem lyskunstnere Mikkel Meyer og Frederik Hilmer, organist David Bendix Nielsen og mig, hvor vi hver især delte drømmebilleder, som vi tit har oplevet igennem vores liv, når vi sov", fortæller hun.


Da hun bliver spurgt om, hvorvidt det kan være krævende at være så mange "kokke", udtrykker hun igen begejstring for at være i ping-pong med andre.

"Det er lige præcis det, som mange "kokke" kan skabe - noget andet i mødet imellem hinanden. Og det kan jeg virkelig godt lide".

For David Bendix Nielsen bliver det en blandet oplevelse at få trykket værket ud i rummet.

"Nogle af satserne er minimalistiske i deres udtryk, men så er der også dem, der kræver teknik på højeste niveau!", afslører han.

"Især den 3. sats i det nye værk, som gengiver et vand-univers med bølgende bevægelser og hurtige løb i skiftende taktarter har krævet mange timer i øvelokalet", skriver han med en smiley. "Hun har ikke været bange for at udnytte pedalerne, som nogle gange kan byde på to til tre stemmer samtidigt".


Lil Lacy er i øvrigt artist in residence i 2022-2023 i KoncertKirken på Nørrebro i København, og her må hun bruge orglet, når det er ledigt. I december 2022 havde hun premiere på Organ Sound Art Festival med værket "U" for orgel og elektronik, som blev til i samarbejde med David Bendix Nielsen. Han uropførte værket, og nu er de to igen gået sammen om et værk.
Et værk, som de hver især - på flere måder - har drømt om på forhånd.


Der er gratis entré til koncerten.



Udgivet den 21. november 2023

Rachel Einarsson

 

Copyright © Alle rettigheder forbeholdes